האלמנטים הנדרשים להצלחתה של תביעת רשלנות רפואית

  • by

מהי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית מתייחסת לרשלנות מקצועית של איש מקצוע בתחום הבריאות או ספק שירותי רפואה אשר חרג מסטנדרט הטיפול הרגיל והמצופה ממנו במסגרת מומחיותו. רשלנות רפואית מתרחשת לעתים קרובות כאשר הטיפול הניתן היה לא תקני וגרם נזק וכתוצאה מכך נגרם למטופל נזק חמור או אפילו מוות.

ברוב המקרים, רשלנות רפואית כרוכה בטעות רפואית רפואית, אולי באבחון, במינון של תרופות, בטיפול רפואי או במעקב אחר המטופל לאחר הטיפול שניתן לו. ייתכן שהשגיאה התרחשה גם בגלל משהו שאיש מקצוע בתחום הבריאות לא עשה, כלומר מדובר במחדל.

מה צריך לעשות כדי להצליח בתביעת רשלנות רפואית?

בית חולים, רופא או איש מקצוע אחר בתחום הבריאות אינו אחראי לכל נזק שעלול להיגרם לחולה. הם אחראים מבחינה משפטית רק לנזקים או לפציעות שנגרמו כתוצאה ישיר מסטייה שלהם ממתן טיפול איכותי כפי שרופא מוסמך היה נותן בדרך כלל במצבים דומים, וכתוצאה מכך נגרם נזק או פגיעה לחולה.

כדי להצליח בתביעת רשלנות רפואית על עורך הדין המייצג אתכם להוכיח ארבעה מרכיבים מרכזיים:

1. חובת זהירות – יש להראות כי על הגורם שלכאורה התרשל חלה חובת זהירות כלשהי כלפיכם. לדוגמא, על ידי כניסה לבית חולים יש לראות בחולה כאדם אשר יש לרופאים ולצוות של בית החולים חובת זהירות כלפיו מתוקף היותם עובדי בית החולים המטפלים בחולים.

2. רשלנות – יש להראות כי הרופא, המוסד הרפואי, אחות, או כל גורם אחר אשר טיפל בכם סטה מסטנדרטה הטיפול הסביר. המונח "סטנדרט הטיפול" נשמע כמו מונח מעורפל ועל מנת לדעת אכן מהו הסטנדרט הנכון והאם במקרה שלכם חלה חריגה המהווה רשלנות עליכם לפנות למומחה רפואי בתחום הרלוונטי אשר יבחן את המקרה ויחליט האם הוא חושב שבמקרה שלכם התרחשה רשלנות. השאלה הנשאלת על מנת לדעת האם מדובר ברשלנות רפואית, היא האם ההתנהלות במקרה הספציפי אותו בוחנים זהה או דומה להתנהלות השגרתית במקרים דומים.
לצורך קביעה האם חלה חריגה מסטנדרט הזהירות יילקחו בחשבון כל הנתונים הדומים לנתוניו של התובע הפוטנציאלי כדוגמת גיל, מצב רפואי קודם, היסטוריה משפחתית, מצב רפואי נוכחי ועוד.

3. נזק – יש להוכיח כי נגרם נזק פיזי, רגשי או כלכלי אשר ניתן לכמת אותו. דוגמאות לנזקים אשר ניתן לתבוע בגינם כוללים הפסדי השתכרות לעבר, הפסדי השתכרות לעתיד, כאב וסבל, עזרת צד ג', הוצאות רפואיות ועוד.

4. קשר סיבתי –  יש להראות כי הנזק שנגרם לכם הוא תוצר ישיר של ההתנהלות הרשלנית של הגורם שהתרשל ובמילים אחרות, להראות שאם הצוות הרפואי לא היה מתרשל לא היה נגרם לכם נזק או לחלופין שהנזק שהיה נגרם לכם הוא הרבה יותר נמוך.

דוגמה: אדם אשר ניתן לזהות אצלו רשלנות רפואית באבחון מחלת הסרטן, אם רשלנות זו הובילה לכך שהמחלה התגלתה אצלו באיחור של חודש אחד, סביר להניח שלא תהיה באפשרותו להגיש תביעת רשלנות רפואית משום שסביר להניח שאין משמעות אמיתית לעניין מצבו הבריאותי של המטופל לאיחור של חודש אחד באבחון מחלת הסרטן.

מנגד, איחור של שנה באבחון מחלת הסרטן עלול להוביל לנזק חמור מאוד ובמקרה כזה סביר להניח שאכן תהיה אפשרות להגיש תביעה.

לקריאה נוספת אודות רשלנות רפואית היכנסו לאתר של עורך דין שמואל קשיוב בכתובת  www.s-klaw.co.il