ניהול אפקטיבי של פרויקט פינוי בינוי בירושלים

  • by

פרויקטים של פינוי בינוי בירושלים כמו גם תמ"א 38 בירושלים הם יוזמה מבורכת של הממשלה שמעודדת, מאפשרת, תומכת ומתמחרת בנגישות מרבית, פרויקטים שראש ובראשונה נהנים מהם בעלי הנכסים.

לאור המצב של התשתיות בישראל, ועל רקע המצב הביטחוני שבוער תמיד והיום יותר מאי פעם ההשקעה בפרויקטים מסוג זה הולכת וגואה ויותר ויותר אנשים מעדיפים לממש את הזכויות שלהם הן בהיבטים של בטיחות ואיכות חיים והן בהיבטים של רמת חיים וערך הנכס.

למרות שהתוצאה הסופית דומה, פחות או יותר, במקרים רבים, עבור בעל הנכס, מבחינה מהותית יש הבדל בין פרויקט פינוי בינוי שמטרתו להעלות את ערך הנכס ולממש בצורה יעילה יותר את הקרקע, לבין פרויקט של תמ"א 38 שתפקידו לחזק את התשתית ולספק ביטחון ברמה גבוהה יותר, בסופו של דבר, השורה התחתונה בשני הפרויקטים הללו דומה. בסיומם מתקבלת דירה שתהיה לרוב מרווחת יותר, משופצת כחדשה ולעיתים אף בנויה מחדש לחלוטין, בטיחותית יותר ובאופן כללי משודרגת הרבה יותר. כל זאת מבלי שזה יעלה לבעלי הנכסים. מטבע הדברים, ערך הנכס מזנק בסיומם של פרויקטים מהסוג הזה ובעל הנכס מורשה ומוזמן לממש את הרווח שלו בכל שלב שיבקש.

אז איך מוציאים את זה לפעול?

למרות כל היתרונות הרבים ומובהקים שמאפיינים את הפרויקטים משני הסוגים, על אחת כמה וכמה במקום מרכזי כל כך כמו בירושלים, אנחנו עדים לכך שאלו זזים לאט מאד ורובים מתעכבים באופן משמעותי. הסיבה לכך היא פשוטה, לא פשוט לאגד דיירים רבים לכדי שינוי מהותי ומשמעותי כל כך.

על מנת להוציא לפועל פרויקט של פינוי בינוי בירושלים או אפילו פרויקט של תמ"א 38 בירושלים דרושה הסכמה של בעלי הנכס. כאן מתחילה בעיה ראשונה. אם מדובר על בעל נכס בודד שרשום בטאבו זה התרחיש הטוב ביותר, במסגרתו ההתחלה חלקה ומאפשרת. לעומת זאת כאשר יש בעיות של רישום בטאבו, והן קיימות, המצב מתחיל להיות מורכב יותר. כאשר יש כמה בעלים לנכסים על הקרקע המדוברת, בין אם מדובר על בעלים שותפים ובין אם מדובר על בניין משותף עם דירות הצורך לקבל הסכמה מכמה גורמים מורכב יותר. הרבה יותר.

במקרים נדירים אפשר למצוא נכסים שבהם יש הסכמה כוללת, אבל לרוב מדובר על תהליכים ארוכים ומורכבים שדורשים פניות ומסירת מידע, לעיתים שוב ושוב. לעיתים יש בעלי נכסים שלא גרים בארץ וקשה להשיג אותם, וודאי שלנהל איתם מגעים לתהליכים ארוכים יחסית, כמו כן פעמים רבות יש בעלי נכסים מבוגרים או מוגבלים שמתקשים לקבל החלטה ודורשים סבלנות רבה יותר. יש דרכים מקצועיות ואפקטיביות לצלוח מכשולים אלו, אבל על מנת לעשות זאת יש לדעת איך לגשת לדברים, מה שלרוב הולך לאיבוד ומהווה את המכשול המרכזי.

חשוב לדעת שיש דרכים לפתרון!